ZNAJDŹ LEKARZA

Stomatologia dziecięca w czasie pandemii koronawirusa

DLA NASZYCH NAJMŁODSZYCH PACJENTÓW I ICH RODZICÓW

W czasie obecnej epidemii powinniśmy pozostać w swoich domach i kontrolne wizyty stomatologiczne odłożyć nieco w czasie.

Poniżej podajemy kilka niezbędnych porad, które pomogą w przetrwaniu tego trudnego okresu.

PROFILAKTYKA

• Częste, przynajmniej co 2 godz. mycie rąk ciepłą wodą z mydłem – dotyczy rodziców i dzieci.
  • Używanie wyłącznie własnych sztućców, nie można oblizywać łyżeczki dziecka podczas karmienia, bardzo łatwo wówczas o przeniesienie bakterii/wirusów/grzybów (próchnica jest również chorobą zakaźną).
  • Unikanie słodkich przekąsek, do picia wyłącznie woda (niegazowana, bezsmakowa). Jeżeli nie można obejść się bez soku, to tylko świeżo wyciśnięty, bez dodatku cukru, 1 x dziennie, najlepiej zaraz po głównym posiłku).
  • 2 x dziennie mycie zębów (po śniadaniu i przed pójściem spać) pastą z fluorem, odpowiednią do wieku dziecka, już od pojawienia się pierwszego zęba. Rodzic powinien nadzorować szczotkowanie przynajmniej do 8 r.ż.
  • Używanie nici międzyzębowych już od 3 r.ż przynajmniej 2 x w tygodniu, można używać zwykłej nici dentystycznej lub tzw. flossers (nitka na wykałaczce).
  • Ok. 6 roku życia, z tyłu za ostatnimi zębami mlecznymi (piątkami), zaczynają pojawiać się pierwsze stałe zęby trzonowe (szóstki), należy dokładnie je szczotkować nawet jeśli nie wyrżnęły się w całości.
POMOC W NAGŁYCH SYTUACJACH
  • Podczas bolesnego ząbkowania-doraźnie wmasować w dziąsło żel na ząbkowanie (w aptece dostępny bez recepty np. CalgelBobodentAnaftin Baby), w przypadku znacznego obrzęku dziąsła, kataru i podwyższonej temperatury ciała – 2 x dziennie Paracetamol lub Ibuprofen (rano i wieczorem przed snem).
  • Ruszający się ząb mleczny i wychodzący obok ząb stały – najczęściej nie jest to powód do niepokoju, taki stan może typowo utrzymać się 4-6 tygodni lub dłużej, można przyspieszyć utratę zęba mlecznego poprzez mocniejsze ruszanie nim (językiem lub czystymi palcami).
  • Ubytek/ próchnica zębów – jeżeli zęby nie bolą, to należy odczekać z ich leczeniem do czasu uspokojenia się pandemii Koronawirusa. Bardzo ważne jest tutaj czyszczenie przestrzeni między zębami nitką dentystyczną, aby zalegające jedzenie nie powodowało ucisku/bólu dziąsła dziecka.
  • W razie wrażliwości zęba z próchnicą lub utraty wypełnienia (plomby), można w aptece zakupić tymczasowe wypełnienie np. Plomb-R, które jest wygodnym w użyciu materiałem – zabezpiecza zęba przed dostępem bakterii i zmniejsza wrażliwość na zimno.
  • Afty u dzieci – należy unikać kwaśnych pokarmów, można stosować Anaftin lub Dentosept spray dla dzieci, podczas mycia zębów uważać, aby dodatkowo nie podrażniać afty. Zmiany takie goją się ok. 10 dni.
  • Jeżeli problem/ból utrzymuje się pomimo stosowania  powyższych rad, zalecamy telefoniczny kontakt z nami.
Od 28.04 wznawiamy funkcjonowanie kliniki na szczególnych zasadach, związanych z pandemią koronawirusa:
- Jesteśmy otwarci dla Każdego potrzebującego Pacjenta, zarówno w trakcie leczenia w naszej klinice jak i Nowego.
- Ze względu na wymogi rygoru epidemiologicznego prosimy o ustalenie terminu wizyty telefonicznie poprzez kontakt z recepcją kliniki - 22 750 22 85
Hello. Add your message here.